Laatst mijmerde ik over de laatste keer dat ik naar de winkel ging voor iets. Dan bedoel ik niet een tripje naar de supermarkt. Ik bedoel de laatste keer dat ik naar een speciaalzaak ging. Vroeger ging ik nog wel naar de Free Record Shop voor een CD of naar Game Mania voor een spel. Maar nu voelen die winkels als een ver verleden uit een andere tijd.
Wanneer veranderde het?
Het omslagpunt kan ik niet vaststellen. Het was niet toen webshops kwamen. Maar het was al anders toen je jouw bestelling de volgende dag kon krijgen. Ergens ertussenin is het er in gekropen. Free Record Shop ging failliet in 2014, is dat een mooi punt om aan te wijzen? Wat was voor jullie het moment dat het duidelijk was?
Een nieuwe tijd
Als er iets is wat de nieuwe tijd tekent, is het dat winkelen zo gemakkelijk is geworden. Niet langer lees je eerst een tijdschrift. Je gaat niet meer dubben om naar buiten te gaan. Advies vragen in de winkel is verleden tijd. Nu kan je in een vloek en een zucht online je bestelling doen. Het is minder moeite en je kunt je veel beter informeren. Een stukje uit de Power Unlimited kan toch niet opboksen tegen twintig online reviews en drie Youtube filmpjes. Het heeft zeker zijn eigen vorm van zen, online op verkenning gaan. Je voelt je toch ergens expert als je alle opties verkent en afweegt. Wie gaat in de winkel tweehonderd telefoons vergelijken? Het is natuurlijk wel zo verstandig om goed te vergelijken. Ik kan me bijvoorbeeld weinig mensen voorstellen die graag naar een “energiewinkel” in de winkelstraat gaan. Je energieleverancier vergelijk je graag op internet.
Waarom dan nostalgisch?
Misschien was de voldoening van naar de winkel gaan eentje van moeite. Door alle stappen te ondernemen voelt het sneller alsof je iets gedaan had. Was het misschien schaarste? De illusie dat op ook echt op was. Dat de bak die je voor je zag alles was. Of was het dan toch het gevoel van koploper zijn? In een tijd waar je niet alles kon weten is het makkelijker geloven dat jij iets unieks had.
Er is ook te vieren!
Het is echter niet alleen maar verliezen. Nog nooit had je zo een groot aanbod van spullen. Het idee dat je iets morgen in de bus hebt liggen maakt winkelen ook toch spannend. Of wil je juist iets voor een habbekrats hebben? Dan laat je het uit China komen. Bovendien kan je elke variant van iets uitkiezen. Wie weet schrijf ik over tien jaar nostalgisch over de tijd dat je een hele dag moest wachten.