Heb je een bedrijfsverhuizing gepland, terwijl je nog met een contract voor zakelijke energie zit? Geen probleem. Wanneer je ervoor zorgt dat je op de juiste manier bent voorbereid en op tijd begint met je zaken te regelen, is er niets aan de hand. Je moet de beslissing maken of je je huidige energiecontract meeneemt naar het nieuwe adres of dat je overstapt op een compleet nieuw zakelijk energiecontract. In beide gevallen moet je wat punten weten. In dit artikel lees je alles wat je wilt weten over wat je met je energiecontract moet doen in het geval van een bedrijfsverhuizing.
Je huidige energiecontract meenemen naar nieuw pand
Het eerste wat je moet beslissen is of je je huidige zakelijke energiecontract meeneemt naar het nieuwe adres of dat je overstapt op een ander energiecontract. De reden dat je hier goed over na moet denken, is dat een energiebedrijf een verhuizing over het algemeen niet accepteert als logische reden om je energiecontract eerder op te zeggen. Dat betekent niet dat je dit niet kunt doen, maar wel dat de kans groot is dat je in dat geval een opzegboete krijgt. Een opzegboete is een bedrag dat je moet betalen voor de overige energie die je niet hebt afgenomen, maar wel had afgesproken om af te nemen. Dat betaal je dus nog bovenop de kosten van een nieuw energiecontract. Ai, dat is niet zo handig. Het ligt er dus heel erg aan hoe hoog deze opzegboete is, maar in de meeste gevallen geldt: neem je energiecontract mee naar de nieuwe locatie. Let op: verhuis je naar een plek waar al gas en stroom aanwezig is? In dat geval mag je je energiecontract meestal wel stopzetten.
Stappenplan voor je energie bij een verhuizing
Zodra je weet of je je energiecontract meeneemt of toch liever stopzet is het tijd om wat stappen na te lopen. Met deze checklist weet je precies wat je moet doen om succesvol over te gaan naar het nieuwe pand van je bedrijf:
- Laat je energieleverancier op tijd weten dat je gaat verhuizen. Een energiebedrijf heeft vaak even wat tijd nodig om de gegevens te verwerken en je nieuwe gegevens aan te melden.
- Zorg ervoor dat het energiebedrijf je meterstanden ontvangt. Dit geldt voor de meterstanden van zowel de oude locatie als het nieuwe pand. Daarmee kan de leverancier een jaarafrekening opstellen. Beschik je over een slimme meter? Handig! In dat geval worden de gegevens automatisch doorgegeven. Bij een analoge meter krijg je meestal vanzelf bericht van je energieleverancier.
- Check hoe zwaar de energiemeters op de nieuwe locatie zijn. Je betaalt namelijk meer netbeheerkosten wanneer de aansluitcapaciteit heel zwaar is. Dat is zonde van je geld wanneer je niet zodanig veel energie verbruikt. Het is dus altijd handig om dit even vooraf te checken, zodat je niet te veel gaat betalen voor je zakelijke energie. De netbeheerder kan dit aanpassen wanneer het nodig is. Zo’n aanpassing kost je geld, maar in verhouding met wat je anders kwijt bent is dat echt niets.
Nieuw zakelijk energiecontract aanvragen
Misschien wil je of moet je uiteindelijk toch een nieuw energiecontract aanvragen voor de nieuwe locatie. Gebruik hiervoor altijd een handige zakelijke energievergelijker waarmee je binnen no time weet welke deals er beschikbaar zijn voor jouw energieverbruik. Op Minder.nl vind je zo’n vergelijker waarmee je direct aan de slag kunt gaan. Het enige dat je hiervoor moet weten, is je jaarlijkse energieverbruik en eventueel andere factoren. Denk bijvoorbeeld na of je groene of grijze stroom wilt en of je een energiecontract met een vast of flexibel tarief wilt afsluiten. Op basis daarvan gaat de software op online zoektocht, waarna je een uitgebreid aanbod te zien krijgt met aantrekkelijke aanbiedingen.